KUSTOM FORUM

Aktuellt datum och tid: lör sep 11, 2010 12:57 am

Alla tidsangivelser är UTC

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mack series 70?
InläggPostat: fre feb 19, 2010 8:01 pm 

Hej, Fredda här. Ny på forumet och ny inom pinstriping. Har hållt på några månader och börjar få lite ordning på mina ränder så det är riktigt roligt. Jag målar mest med billig akryl färg från Pandurohobby. Jag målar ju bara för övnings skull och målar i hemmiljö så det är inte så kul med lösningsmedelsbaserad färg då.
Jag hittade häromdan Mack penseln Series 70 som är gjord för akryl färg, fick den idag (snabb leverans!) och har lite frågor. Är det nån som har använt denna penseln? Rakt fungerar den kanon, mycket bättre än min series 20, men det går ju inte att svänga med den. Stråna vandrar iväg och jag får ojämna linjer. Blir den bättre med tiden? Alla penslar blir väl mjukare med tiden men jag vettetusan om den här kommer att bli bra på kurvor.
Jag köpte den för jag inte fick färgen att täcka med min series 20 och det är stor skillnad. Series 70 "ger" mer färg om man kör med akryl tycker jag.
Tacksam för råd//Fredda

Inläggsrubrik: Re: Mack series 70?
InläggPostat: mån feb 22, 2010 2:27 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredda !

Mack series 70 är gjort från ekorre och en syntetisk hår som heter Taklon.

En pensel gjort av bara Ekorre kan är för mjuk för vatten baserad färg, det är därför Taklon blandas med Ekorre.

Om du vill har en mjukare pensel, dar finns Mack SLS som är en blandning av svart syntetisk och blå Ekorre. SLS är bra för alla typer av färg fast den är designad för att användas med Urethane (bil lack)

En sak som gör stor skillnad är pensel form. En Mack series 20 är inte lika spetsig som en series 70 som är formad mer som en svärd, då blir det svårare att göra kurvor.. lätt att de korta håren hoppar ut. Jag tror att SLS kan var formad mer som en Mack 20, men jag är inte i butiken i dag.. jag kan kolla och återkommer.

InläggPostat: tis feb 23, 2010 6:30 pm 

Ja Mack sls kanske är penseln för mig. Det är ju en hel djungel med släpare därute.
Det vore jättesnällt om du kunde titta på formen på SLS pensel åt mig, tack för hjälpen!
Mvh Fredda

InläggPostat: mån mar 08, 2010 5:45 pm 

Har du kollat på formen på SLS släparen?
Tacksam för hjälp/Fredda

InläggPostat: fre mar 12, 2010 9:36 am 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej Fredda !!

Förlåt jag ska kolla i dag !! jag glömt bort totalt.. :(

InläggPostat: fre mar 12, 2010 4:54 pm 

Ingen fara. Jag har blivit lite mer kompis med series 70 släparen. Man får måla precis på spetsen och inte ha för tighta kurvor men det vore kul med nåt som fungerade bättre.
Tack/Fredda

InläggPostat: lör mar 13, 2010 12:04 pm 
Site Admin
Användarvisningsbild

Hej igen !

jag har kollat nu och series 70 och SLS ser ut väldigt lik i form. SLS är mycket mjukare med sin hår blandning av svart syntetisk och blå ekorre jämför med 70's blandning av Taklon och brun Ekorre. Det är lättare att göra kurvor med mjuk hår fast om penseln är spetsig det kan var problem med "kick outs" och man måste snöra penseln mer för att klara av kurvor..

Jag ska kolla med mack nästa gång jag beställa om det har, de kan säkert gör en sls eller 70 som är inte lika spetsig :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC